Co je EKV a jak vám pomůže s evidencí pracovní docházky?

Mějte dohled nad tím, kdo má kam přístup. Díky elektronické kontrole vstupu totiž můžete monitorovat a řídit přístup do různých prostor a současně sledovat pracovní dobu svých zaměstnanců. Jak systém pro kontrolu vstupu funguje a jaké možnosti existují, se dozvíte na následujících řádcích.

Docházkový turniket

 

Co je EKV?

EKV je zkratkou pro elektronickou kontrolu vstupu. Jedná se o přístupové systémy, díky kterým můžete kontrolovat a zabezpečit vstup do místností a jakýchkoliv dalších prostor. Tyto systémy slouží k identifikaci osob, takže buď vstup odblokují a daná osoba může do objektu vstoupit, nebo vstupu zamezí, aby například nedošlo ke krádeži. K nim dochází především během pracovní doby – více jsme se o tom rozepsali v článku Jak zabezpečit staveniště – tipy a triky.

Firmy tyto systémy používají v rámci bezpečnostních opatření, aby do objektu nevstoupila neautorizovaná osoba, ale součástí EKV bývá i docházkový systém. Díky němu tak můžete sledovat pracovní dobu svých zaměstnanců.

EKV může být také doplněný o řízení přístupu na parkoviště nebo třeba ovládání kopírek. Přístupové systémy také umožňují rozdělení objektu do zón s různými oprávněními vstupu. Snadno tak nastavíte, kam která osoba může vstoupit, a dokonce můžete oddělit i prostory a časově do nich omezit přístup.

 

Jak EKV funguje a z čeho se skládá?

Když uživatel předloží svůj identifikátor (kartu, otisk prstu atd.), systém jej porovná s uloženými údaji, a pokud se shodují, dá signál k odemknutí dveří.

Přístupový systém díky přiložení čipu nebo otisku prstu rozpozná zaměstnance okamžitě. Není proto nutné nosit s sebou klíče a každé dveře si odemykat. Zároveň odpadá riziko, že by si některý ze zaměstnanců nechal udělat kopie klíčů.

 

→ Tip: Mohlo by vás zajímat, jak vytvořit návrh zabezpečovacího systému.

 

Systém pro kontrolu vstupu se skládá z několika částí a na následujících řádcích si je přiblížíme:

Identifikátor

Identifikátor ověřuje identitu osoby, která žádá o přístup. Identifikátor je obvykle něco, co dotyčná osoba vlastní, takže karta s čipem nebo přívěsek RFID, nebo něco, co zná, například PIN kód.

V posledních letech se jako identifikátor pro kontrolu přístupu stále více prosazují biometrické údaje, jako jsou otisky prstů uživatele nebo oční duhovka. Jako identifikátory se také používají aplikace pro chytré telefony.

Čtečky

Pro to, aby elektronické systémy kontroly vstupu ověřily identifikátor, který uživatel předloží, potřebují nějaký nástroj. K tomu slouží čtečky, které bývají namontované v místě, kde dochází ke kontrole vstupu nebo v jeho blízkosti, a jsou připojené k řídící jednotce.

Řídící jednotka

Reaguje na žádosti o přístup, ověřuje identitu uživatele prostřednictvím jeho identifikátoru a poté jeho žádost autorizuje nebo zamítne.

Software EKV

Řídí vstup a zaznamenává data o pohybu osob, které může následně analyzovat. Umožňuje sledovat pohyb v reálném čase a analyzovat data dlouhodobě. Díky tomu můžete optimalizovat nastavení.

Kontrolní bod

Kontrolními body mohou být turnikety, závory nebo třeba branky. Jednoduše jakékoliv vstupní prvky, které zahrnují elektronický mechanismus zámku pro povolení nebo zamezení vstupu na základě procesu ověřování.

 

Systémy kontroly vstupu a jejich možnosti

Identifikace se provádí různě, například pomocí karet, klíčenek, náramků, otisků prstů nebo mobilních aplikací. Jednotlivé možnosti si na následujících řádcích představíme.  

  1. Karty a klíčenky většinou čtečka přečte bezkontaktně například pomocí radiofrekvenční identifikace (RFID). Čtečka vysílá rádiové signály, které karta zachytí a předá je řídicí jednotce pro ověření totožnosti uživatele.
  2. Klávesnice pro řízení přístupu se umisťují ke dveřím. Uživatelé na klávesnici zadávají svůj přístupový kód, řídicí jednotka ho ověří a vyšle zpět signál k odemčení dveří. Výhodou je, že zaměstnanci s sebou nemusí nosit žádné fyzické karty. Kódy lze navíc snadno měnit, aby se zachovala bezpečnost.
  3. Uživatelé mohou odemykat dveře pomocí aplikace v chytrém telefonu prostřednictvím NFC nebo Bluetooth. Opět je tady výhodou, že zaměstnanci nemusí mít další karty navíc, ale naopak musí být ke svému mobilu více obezřetní co se týče bezpečnosti. Lze je ale chránit biometrickými zámky.

 

Biometrická autentifikace

Biometrická identifikace se provádí desítky let, takže se nejedná o žádnou novinku. Systémy pro biometrickou identifikaci jsou velmi spolehlivé – ztráta identifikátoru i zfalšování jsou téměř nemožné.

Výhodou je, že zaměstnanec s sebou nemusí nic nosit, takže odpadá výroba karty nebo klíčenky. Ušetří se také dost času na administrativních činnostech, není potřeba nic vydávat ani vracet zpět. Nevýhodou je, že „tvorba” tohoto typu ověření bývá zdlouhavější. Jaké biometrické docházkové systémy se používají?

  • Otisk prstu – nejčastěji se pro otisk prstu používá optoelektronický snímač, který skenuje papilární linie. Existují ale i teplotní, radiofrekvenční nebo třeba elektroluminiscenční snímače.
  • Duhovka a sítnice – jsou jedinečné a nejdou zfalšovat.
  • Hlas – ten se kontroluje elektronickou analýzou.
  • Obličej – pro rozpoznání obličeje je třeba vyhodnotit pozici očí, rtů a nosu. Problém představuje stárnutí kůže.

Existují ale i jiné způsoby biometrické autentizace, například pomocí tvaru a velikosti ruky nebo struktury žil na rukách.
 

Výhody elektronických systémů pro kontrolu vstupu s docházkovým systémem

Pokud se rozmýšlíte, zda si systém pro elektronickou kontrolu vstupu pořídit, možná vás přesvědčí tyto výhody:

  • Zvýšené zabezpečení – elektronické systémy kontroly vstupu eliminují rizika spojená se ztrátou nebo duplikací klíčů. Navíc zajišťují, že se dané osoby dostanou pouze tam, kde na to mají oprávnění.
  • Záznamy – systémy kontroly vstupu zaznamenávají všechny pokusy o přístup a poskytují podrobné záznamy o tom, kdo, kam a kdy vstoupil. Získáte tak dokonalý přehled o pohybu zaměstnanců v prostorách vaší firmy.
  • Flexibilita – systém můžete snadno upravit, měnit přístupy nebo je na dálku deaktivovat, jak budete právě potřebovat. Například když zaměstnanec přejde do jiného oddělení, svou kartu pro autorizaci ztratí nebo z vaší firmy odejde.
  • Evidence docházky a pracovní doby – pomocí docházkovému systému si budou vaši zaměstnanci zaznamenávat docházku a vy budete mít přehled nejen o jejich příchodech a odchodech, ale také o přestávkách a případných přesčasech.
  • Integrace se mzdovým softwarem – EKV vám také usnadní výpočet mzdy, protože ho můžete integrovat se mzdovým systémem.

 

Pomůžeme vám s kontrolou příchodů a odchodů

Ať už chcete kontrolovat pracovní docházku, nebo mít přehled o pohybu po celém objektu, obraťte se na nás. V portfoliu máme čtečky, které fungují na základě RFID, PIN kódů, otisků prstů nebo rozpoznávání obličeje. Dodáme také elektromagnetické zámky nebo elektrické otvírače. Obraťte se na nás.

 

© 1989 - 2024 ALARM ABSOLON, spol. s.r.o. Zobrazit plnou verzi

Tato webová stránka používá cookies

Na těchto stránkách fungují cookies, které naše společnosti využívají. Jednotlivé typy cookies a jejich dobu zpracování naleznete popsané níže v tabulce. Zvolte prosím Vámi preferovanou variantu. Pokud byste nás potřebovali ohledně výkonu vašich práv v souvislosti se zpracováním cookies kontaktovat, obraťte se prosím na společnost, jejíž stránky procházíte, nebo na našeho Pověřence pro ochranu osobních údajů. Pokud si myslíte, že s osobními údaji nenakládáme, jak bychom měli, máte možnost podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Budeme však rádi, pokud se nejdříve obrátíte přímo na nás a budeme tak moct Váš požadavek obratem vyřešit.